Při plánování stavby zpevněných ploch je důležité provést průzkum podloží, aby bylo zajištěno, že plochy budou stabilní a odolné vůči povětrnostním vlivům a zatížení. Průzkum podloží zahrnuje několik kroků.
Nejdříve se provádí vizuální kontrola místa, kde má být cesta postavena. Zde se zjišťuje, zda je terén rovný, nakloněný, zda jsou v blízkosti vodní toky, stromy nebo jiné struktury, které by mohly ovlivnit konstrukci
Pro hlubší porozumění vlastnostem podloží se provádí geologický průzkum. Může zahrnovat vrtání jádrových vzorků, které ukáží složení půdy v různých hloubkách. Toto pomáhá určit nosnost půdy a odhalit případné problémy, jako jsou podzemní vody nebo nestabilní půda.
Provedení testů, jako je například penetrační test (CPT) nebo Standardní penetrační test (SPT), které poskytují informace o hustotě a nosnosti půdy.
Je důležité zvážit, jaká vozidla budou cestu používat a jak často, protože to ovlivňuje jak design, tak materiály použité pro konstrukci.
Na základě získaných informací se určí vhodná velikost výkopu, tloušťka a typ základových vrstev. Běžně se používají vrstvy štěrku a drceného kamene, jejichž tloušťka a složení závisí na nosnosti půdy a očekávaném zatížení cesty. Na obrázku níže lze vidět běžně používanou skladbu dlažby pro pojezdové plochy o zatížení max. 6 t na běžné rostlé zemině do kategorie V.
Je důležité zvážit, jaké vozidla budou cestu používat a jak často, protože to ovlivňuje jak design, tak materiály použité pro konstrukci.